Forlis under krigen

 

Forlis Folla under krigen

 

KildeSjømennennes minnehall, Stavern

 
 
Torridal
Forlist 05-04-1945
Rederi: Ingvald Bjørneboe
Tonnasje 1.381 br.t.
 
Torridal ble 5. april 1945 torpedert Folla av norsk ubåt Utsira. Torridal ytterst i en tysk konvoi, underveis fra Bodø til Trondheim i ballast. Torridal sank i løpet av sekunder. Av en besetning 18 omkom 15 mann. Dette var det siste angrepet i krigen utenfor norsk kyst.
 
 
Felix DS
Forlist 11-02-1944
Rederi: Jacob Kjøde
Tonnasje 3.500 tdw
 
DS Felix ble torpedert av alliert ubåt 11. februar 1944 Folla. Skipet ble sterkt skadet, og besetningen klarte å landsette skipet Flatanger-landet. Tre mann omkom.
 
  
Hødur DS
Forlist 20-04-1942

DS Hødur krigsforliste 20. april 1942 Folla. En omkom.
 

Bærum MS
Forlist 26-10-1944
Tonnasje 203 br.t.
 
MS Bærum havnen i Rørvik da hun 26. oktober 1944 ble angrepet av fly og bombet i senk. En mann omkom

 

19 FORLIS FOLLA 1917-1974

Kilde: http://www.skipet.no/     NORSK SKIPSFARTSHISTORISK SELSKAP



Tre-D/S STÆRKODDER (JSPM)
Bygd av Trondhjems mek. Verksted, Trondhjem
114 brt, 41 nrt                                    88.6 x 17.4 x 8.6
Opprinnelig dampmaskin ukjent
1890: 2cyl.Comp. (Al L. Thune, Kristiania, 36 NHK, 180 iHK
1882:  Nov.: Levert som STÆRKODDER for A/S Det Nordenfjeldske Dykerselskab, Trondhjem
1912:  Overtatt av Norsk Bjergningskompagni A/S, Kristiania/Trondhjem
1917:  17.11.: Sank Folla reise KristiansundRisvær. Folk land mente å se at fartøyet var i klart farvann, men påstod å ha hørt et drønn fra en (mine?)- eksplosjon.
Hele besetningen, 10 mann, omkom.




M/aux. SORGENS HAAB (MRBQ)
Bygd ukjent sted som seilfartøy
58 brt                                                 Ukjente dim. Motor av ukjent type, trolig innsatt 1918-19

1885:  Levert med ukjent navn for ukjent eier.
1919:  Som SORGENS HAAB eid av ukjent eier i Brønnøysund
1919:  20.12.: Sank Folla reise RørvikBjørn’s Sildeoljefabrikk med sild.
Fikk motorstopp ved Kråka fyr.



Galeas LYKKEN (KCGN)
Bygd i Romsdalen
62 brt, 50 nrt                                      74.6 x 19.0 x 8.1

1855:  Levert med ukjent navn for ukjent eier.
1908:  Som MARTA MAGDELONA eid av Alexander Aavik, Mosjøen
1911:  Solgt til A. Vik, Mosjøen.
1916:  Eier og reg.havn flyttet til Bodø
1918:  Solgt til Henrik Johan Johansen, Bodø. Omdøpt LYKKEN
1921:  09.05.: Grunnstøtte og sank Folla reise TrondhjemNarvik med sild.


 

Tre-M/S RØSFJORD (MQBP)
Bygd i Grimsby, England, som seilslupp
70 brt, 58 nrt 73.3 x 20.1 x 9.5
1881: Levert med ukjent navn til u3Jent, trolig engelsk eier.
1907: Innkjøpt av Martin Kaarstad, Flore. Het JENNI
1913: Solgt til Martin Baarstad, Indviken/Namsos
1916: Solgt til Theodor K. Fjærli, Utvorden/Namsos
Omdøpt til RØSFJORD (NT-16-K) Ombygd til M/S: 74 brt, 58 nrt
2cyl. Hein RM (De Forenede Motorfabr.), 87 bHK
1923: Solgt til Brødrene Brækkan A/S, Kolvereid/Namsos 1932: 25.10.: Forliste ved Buholmsråsa Folla etter motorhavari i pålandsvær reise Kolvereid - Bergen med fisk.




D/S SORTLAND (MCVR)
Bygd av Stavanger Støberi & Dok, Stavanger (# 52)
638 brt, 404 nrt, 741 t.dw.                 156.2 x 26.1 x 19.1
3Exp. (SS&D), 70 NHK, 380 iHK

1906:  Sept.: Levert som SORTLAND for A/SVesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes/Bodø.
1911:  Reg.havn endret til Stokmarknes
1924:  26.12.: Mistet propellen og grunnstøtte på Folla på reise Rørvik – Trondhjem med tran. 1 mann omkom.



Tre-M/kutter  GØTA (HKLP)
Bygd i Yarmouth som seilkutter
77 brt, 53 nrt                                      82.8 x 19.5 x 9.1

1878:  Levert som WILLIAM HENRY for ukjent eier
1906:  Som GØTA eid av L. M. Christensen, Tønsberg
1909:  Solgt til A/S Gøta (S. B. Meyer), Tønsberg
1916:  Solgt til Fangst-A/S Lilleput (M. H. Smith, Kristiania), Tønsberg
1919:  Solgt til Ole Nøstvold, Kristiansund/Tønsberg
1924:  Motor av ukjent type innsatt.
1924:  Solgt til ukjent eier i Trondhjem.
1925:  07.12.: Sprang lekk og ble forlatt på Folla på reise Thamshavn – Narvik i ballast.



Tre-M/S  VEØ (MHWN)
Bygd i Tresfjord i Vestnes
56 brt,                                                68.0 x 16.6 x 7.8
2cyl. Finnøy RM (Nils N. Finnøy, Finnøy), 62 bHK

1912:  Levert som VEØ for Peder Nilsen, Veø/Molde
1920:  Solgt til Peder Utstrand, Trondhjem
1927:  Solgt til Paul Strand, Hestvik på Hitra/Trondhjem
1929:  02.03.: Forsvant på Folla under storm på reise Trondhjem – Bodø med agnsild.
Hele besetningen, 4 mann, omkom.


 

Tre-M/S  RØSFJORD (MQBP)
Bygd i Grimsby, England, som seilslupp
70 brt, 58 nrt                                      73.3 x 20.1 x 9.5

1881:  Levert med ukjent navn til ukjent, trolig engelsk eier.
1907:  Innkjøpt av Martin Kaarstad, Florø. Het JENNI
1913:  Solgt til Martin Baarstad, Indviken/Namsos
1916:  Solgt til Theodor K. Fjærli, Utvorden/Namsos
Omdøp til RØSFJORD (NT-16-K) Ombygd til M/S: 74 brt, 58 nrt
2cyl. Hein RM (De Forenede Motorfabrikker, Bergen), 87 bHK
1923:  Solgt til Brødrene Brækkan A/S, Kolvereid/Namsos
1932:  25.10.: Forliste ved Buholmsråsa Folla etter motorhavari i pålandsvær reise Kolvereid - Bergen med fisk.

 

D/S PIRIN (LKOE)
Bygd av Joh. C. Tecklenborg AG, Wesermünde (# 199)
189 brt, 102 nrt, 200 t.dw.113.7 x 22.7 x 10.7
3Exp. (Tecklenborg), 40 NHK, 340 iHK

1904:15.10.: Levert som HENRIETTE for F. W. Jacobs, Geestemünde, Tyskl.
1905:Solgt til Hochseefischerei Nordstern AG, Geestemünde, Tyskl. (PG.105)
1914:02.08.: Rekvirert av Die Kaiserliche Marine
1918.23.11.: Tilbakelevert eier
1922:Reg.havn endret til Wesermünde, Tyskl. Omdøpt WEGA
1929:Solgt til Emil Söhle, Wesermünde, Tyskl. Omdøpt NIXE
1931:14.08.: Solgt til Erwin Spitzler, Danzig/Praha, Tsjekkoslovakia
1933:Solgt til H. Söhle Hochseefischerei, Wesermünde, Tyskl. Omdøpt MERCUR
1937:Aug.: Solgt til Karl Ortmann, Danzig
1937:Aug.: Solgt til N. Balakoff, Varna, Bulgaria. Omdøpt PIRIN
1937:Aug.: Solgt til J. Hansen (Karl Ortmann, Danzig), Varna, Bulg.
1940:Solgt til Skibs-A/S Pirin (Holter-Sørensen & Co.), Oslo
1941:15.03.: Grunnstøtte v/Buholmsråsa på Folla på reise Vesterålen – Trondheim med fisk.



D/S FELIX (MDHB) (1922 – 1924)
Bygd av William Dobson & Co., Newcastle (# 152)
1837 brt, 1123 nrt, 3500 t.dw.           290.4 x 42.0 x 19.2
3Exp. (NE Mar. Eng. Co. Ltd., Wallsend), 248 NHK, 1400 iHK

1907:  Mai: Levert som FELIX for D/S A/S Felix (P. A. Grøn), Sandefjord
1911:  Aug.: Solgt til D/S A/S Felix (Bendix J. Grefstad & Sigurd Herlofson), Arendal
1915:  Sept.: Solgt til A/S Felix (Fred. Th. Bergh), Porsgrund
1916:  Juni: Solgt til A/S Felix (Jacob Ringen), Haugesund
1918:  Sept.: Overført til D/S A/S Storborg (Jacob Ringen), Haugesund
1922:  Jan.: Disp. overtatt av Brummenæs & Torgersen, Haugesund
1924:  Febr.: Solgt til D/S A/S John Knudsen (John Aug. Knudsen & Chr. Haaland), Haugesund
1929:  Disp. overtatt av Chr. Haaland, Haugesund
1934:  Juni: Solgt til A/S Inger (Jacob Kjøde A/S), Bergen
1944:  11.02.: Torpedert og senket av britisk ubåt HMS STUBBORN på Follafjorden.
Var på reise Mo i Rana – Trondheim.
1946:  Hevet og reparert av Bergens mek. Verksteder.
1947:  Satt i fart på nytt.
1952:  Des.: Solgt til Belgia for hogging.
 

 

Tre-M/S  HERMAN (LGIH)
Bygd ukjent sted i Bergen Stift, som galeas
92 brt                                     70.4 x 19.7 x 8.5
Motor av ukjent type, innsatt ????

1870:  Levert som HERMAN for ukjent eier
1906:  Solgt til John Johnsen, Vestnes/Molde
1907:  Solgt til Nils E. Gjerde, Molde
1910:  Solgt til Edv. Karlsen, Bodø
1911:  Solgt til Edv. Olaus Wiig P/R, Bodø
1917:  Solgt til P/R Einar Christensen, Fennris i Gildeskål/Bodø
1923:  Overtatt av Nordland Privatbank, Bodø
1928:  Solgt til Ølbert Johnsen, Breivik i Skjerstad/Bodø
194?:  Solgt til Kåre Bertnes, Valosen/Bodø
1949:  27.10.: Kantret Folla reise Tromsø – Bergen med fisk og tran.

M/S  KONGSØY (LLUJ)
Bygd av Fleming & Ferguson, Paisley
426 brt                                               190.1 x 30.3 x 6.4
Motor av ukj. type

1943:  Levert som HMS LCG(L) 3xx for The Royal Navy (landgangsfartøy)
1946:  Solgt til Den norske Stat (Finnmarkskontoret), Oslo. Omdøpt KONGSØY
1947:  Ferdig ombygd ved Moss Værft & Dokk
1947:  16.08.: Solgt til Enersen & Enersen P/R, Drammen
1949:  Overført til P/R Fremo (Enersen & Enersen), Drammen
1950:  05.12.: Sprang lekk og ble landatt på N. Kvernøya på Folla på reise Herøya –
Lofoten med gjødning. Brakt flott, kondemnert og overtatt av assurandørene.
1951:  Mai: Solgt til A/S Haugesundsgrabb (S. Ronglan), Haugesund. Ombygd til
omalstningsanlegg for sild.
1961:  Juli: Solgt til Høvding Skipsophuggningskompani. Sandnessjøen, for hogging.
 

 

Tre-M/S  FINELL (LGOV)
Bygd i Grimsby, England, opprinnelig som seilfartøy
112 brt                                               81.8 x 26.9 x 10.7
Motor av ukjent type, innsatt ukjent tidspunkt.

1880:  Levert som BONNIE LADD for ukjent (engelsk?) eier
1906:  Som TRONDHJEM eid av Brødrene Hellen, Trondhjem
1917:  Solgt til Olivier Fossum, Strinda/Trondhjem
1920:  Solgt til P/R Kr. Prestvik (Aasmund Prytz), Namsos
1934:  Solgt til Amund Jakobsen, Kabelvåg/Svolvær. Omdøpt KRYSSEREN 2
1937:  Solgt til Paul Paulsen, Egge/Steinkjer
1938:  Solgt til Axel Paulsen, Egge/Steinkjer. Omdøpt FINELL
1951:  Solgt til Jakob Sørensen P/R, Oksvoll/Steinkjer
1952:  26.03.: Sank Buholmsråsa Folla etter kollisjon. Var reise Finnmark
Kristiansund med fisk og tran.




M/S MEDVIND (LMQV)
Bygd i England
381 t.depl.                                          154.6 x 22.3 x 6.0
2x DM (Davey-Paxman), 1000 bHK

1944:  Levert som HMS LCG(M) 129 for The Admirality (landgangsfartøy)
1947:  Solgt til Sandeid Industriselskap A/S, Sandeid/Bergen, for ombygging til lastefartøy
1949:  Satt i fart som MEDVIND for P/R Medvind (Kaare K. Rasmussen), Sandefjord
285 brt, 400 t.dw.                  150.4 x 22.2 x 9.9
1950:  Overført til K. K. Rasmussens Rederi A/S, Sandefjord
1952:  06.04.: Sprang lekk og sank Folla. Var reise Helland i SørfoldTamshavn med kvarts.

 

 

Tre-M/S ESTHER OLINDA (LPXH)
Bygd i Sandnessjøen
134 brt, 220 t.dw.                              89.5 x 22.6 x 8.8
Motor av ukjent type

1919:  Levert som ESTHER OLINDA for Niels M. Olsen, Vegstein/Brønnøysund
1946:  Solgt til Anna Wiig (Fredrich Wiig), Sandnessjøen
1955:  03.07.: Ødelagt ved brann etter eksplosjon i lasten Folla. Var reise
LauvøyTrondheim med skrapjern.
(En kilde oppgir at fartøyet ble bygd under Napoleonskrigene)


 

M/S SANCT SVITHUN (LKGQ)
Bygd av Cantieri Navali Riuniti, Ancona
2095 brt, 1086 nrt, 1155 t.dw., 600 PC         267.6 x 41.0 x 14.8
8cyl. 2T DM (Fiat Stabilimento Grandi Motori, Torino), 2700 bHK

1950:  Levert som SANCT SVITHUN for DSD, Stavanger
1962:  21.10.: Grunnstøtte ved Nordøyan fyr Folla i nordgående hurtigrute.
41 mennesker omkom.




Tre-M/S PETRUS (LINM)
Bygd av Knut Skaaluren, Rosendal, som jagt
86 brt, 75 nrt, 160 t.dw.                     84.9 x 21.4 x 9.2
1896:  Levert som PETRUS for Johan Nygaard, Varaldsø/Bergen
1913:  15.01.: Overført til Johannes Nygaard, Varaldsø/Bergen
1913:  Solgt til Alex. Iversen, Rønvik/Bodø
1916:  Solgt til Johan Bertnes, Valosen/Bodø
1935:  Overtatt av Kaare Bertnes, Bodø
1936:  Motor innsatt: 2cyl. 2T Union RM (De Forenede Motorfabrikker, Bergen), 74 bHK
1969:  12.10.: Kantret Folla reise TrondheimNord-Norge med bygningsartikler.
Dekkslasten forskjøv seg.





M/S TRYGGEN (LLVI)
Bygd av Cochrane & Sons Ltd., Selby, som D/S
99 brt                                                 84.4 x 18.2 x 8.4
Ukjent dampmaskin

1908:  Levert som SUSSEX COUNTY for ukjent eier i Lowestoft.
1914:  Sept.: Solgt til The Royal Navy
1921:  Solgt til ukjent britisk eier
1939:  Nov.: Rekvirert av The Royal Navy
1945:  April: Tilbakelevert eier.
1947:  Mars: Solgt til Alfred Mørch, Vedavågen/Bergen. Omdøpt SYDHOLM
Ombygd til M/S: Motor av ukjent type
1947:  Juli: Solgt til P/R Sydholm (Otto Nakken, Ålesund), Bergen
1948:  Omdøpt NØRVØY
1950:  Sept.: Solgt til Petter Myklebust, Fonnes/Bergen
1951:  Sept.: Omdøpt TRYGGEN
1965:  Sept.: Solgt til Edvard & Bjarne Drågen, Ersholmen/Bergen
1971:  Juni: Solgt til John & Arne Olsen Hunnestad P/R, Rørvik/Bergen
1973:  04.02.: Kantret og sank på Folla. Utilstrekkelig stabilitet.

 

 

M/S  HADARVAAG (LJFW)
Bygd av Hjørungavåg Verksted A/S, Hjørungavåg (# 7)
199 brt, 137 nrt, 435 t.dw.                 130.1 x 26.3 x 8.3
6cyl. 4T DM (Caterpillar Tractor Co., Peoria IL), 400 bHK

1966:  Nov.: Levert som HADARVAAG for Sameiet Hadarvaag (Einar Hareide, Hareid), Ålesund
1967:  Overført til Hallbjørn Hareide P/R, Hareid/Ålesund
1972:  Overført til Hallbjørn Hareide, Hareid/Ålesund
1974:  Solgt til Johan Dikkanen & Kjell Enebakk, Namsos/Ålesund
1974:  21.12.: Forsvant på Folla på reise Orkanger – Sortland med pipeelementer og pimpstein. Senere funnet ved Sør-Gjeslingan. 3 mann omkom.